Itt vagyunk: Főoldal Ararát rovat Egészséges életmód Teákról, kávékról

Teákról, kávékról

Két egzotikus italról lesz szó az alábbiakban. Látni fogjuk, hogy persze egyáltalán nem csak kétféléről, hiszen megszámlálhatatlan tea- és kávéfajta közül válogathatunk. Közös jellemzőjük, hogy rendre kikiáltják őket egészséges és egészségtelen italoknak egyaránt. Mint az élet minden területén, ezekkel kapcsolatban is a mértékletesség elvének betartása a legfontosabb. - Bogdányi Mária írása.

Ötórai tea

A fekete teában sok, az antioxidánsok csoportjába tartozó polifenol található. Ezek az anyagok megkötik, hatástalanítják a szabad gyököket, melyek sejtkárosító hatással bírnak. Rendkívül sokféle fajtája ismert, ki-ki tobzódhat a kínálatban. Igazán jó minőséget az egyre szaporodó teaszakboltokban találhatunk.

A zöld tea abban különbözik a feketétől, hogy nem fermentálják. Rendszeres fogyasztása igazoltan egészségvédő hatású. Olyan értékes vegyületek találhatók benne, melyek többek között daganatmegelőző hatásúak, és védelmezik a sok káros behatásnak kitett érrendszert. Yerba Mate, azaz paraguayi tea annak a speciális zöld teának a neve, melynek stresszoldó, élénkítő hatása ismert, illetve amely gyengíti a szervezet különböző allergiás reakcióit. Koffeint egyáltalán nem tartalmaz.

Dél-afrikai vadon növő cserje zsenge hajtásaiból készült vörös tea a Honeybush (mézbokor) és a Rooibos (vörös bokor). Mindkettő gazdag flavonoidokban, C-vitaminban. Itala rendkívül ízletes, megunhatatlan.

A lapacho teának sincs semmi köze a teacserjelevelekhez, hiszen egy dél-amerikai fa belső kérgéből készül. A vörös-barna színű nedű immunerősítő, gátolja a daganatsejtek szaporodását. Gyulladások, ízületi panaszok esetén is igen jótékony hatású.

Különböző fák, bokrok, lágyszárú növények virágja, levele, termése, aprított szára készíthető el kellemes ízű és speciális gyógyteává forrázással, főzéssel, áztatással. Kamilla, borsmenta és hársfavirág talán minden háztartásban fellelhető. Házi praktikák sokaságát használják ma is sokan, amikor gyógyszerek ezreit lehet megvásárolni, hiszen a „fűben-fában orvosság” mondás szellemében egy sokkal szelídebb, mellékhatásoktól mentes gyógymóddal kúrálhatjuk magunkat a gyógyteák segítségével. Kúraszerűen ajánlott fogyasztani őket, de csak meghatározott ideig (orvos, fitoterapeuta javaslatát figyelembe véve), utána feltétlenül néhány hetes szünetet kell tartani.

Néhány aranyszabály. Lehetőség szerint ne sajnáljuk az időt a tea elkészítésére, és szálas (nem filteres) teát főzzünk. A filter „ápol s eltakar”, nem tudni, mit rejt valójában. Főleg vigyázzunk a nagyon olcsó termékekkel. (Még ma is kapni gyerekkorom egyik rémét: a Garzon teát…) A teaszakboltban kimérve vásárolt tea talán drágábbnak tűnik, de ha árát elosztjuk a belőle elkészíthető csészék számával, biztosan jobban járunk, mint filteres társaik esetében. Az ízüket, aromájukat meg össze se lehet hasonlítani.

Nagyon sok minden függ a teák helyes tárolásától. Aromájukat sokkal tovább megtartják, ha sötét üvegben vagy fémdobozban tároljuk őket. De itt is érdemes betartani a fél évet mint szavatossági időt, hiszen hosszú évekig csak a jó minőségű borokat ildomos tárolni.

A teákat édesítés nélkül is próbáljuk ki. Rövidesen eszünkbe sem jut majd cukorral, édesítőszerrel, mézzel, citromlével „elrontani”. (A forró teába tett citromlé elveszíti C-vitamin- tartalmát és ugyanez a helyzet a mézzel is, amely áldásos hatását nem képes kifejteni, ha túlságosan felhevül.)

Nagy melegben kitűnő alternatíva a jeges tea, melyet magunk is fillérekből elkészíthetünk, szemben a bolti, drága és nem túl egészséges variánsokkal. A másik lehetőség a forró tea, amelyet a távol-keleti népek az ottani hőségben előszeretettel és nem véletlenül fogyasztanak.

Kér egy feketét?

Legyen bár „Coffea Arabica” vagy „Robusta” a kiinduló növény, főzetét, a babkávét nagyon sokan isszák szerte az egész világon. Vajon miért? Mert finom, kellemes ízű. Mert mértékkel fogyasztva jó hatással van a szervezet működésére, frissíti, élénkíti. Isszuk, mert egyszerűen a társasági, közösségi lét egyik „kelléke” lett: valakivel beülni valahova egy kapucsínóra testünk-lelkünk számára kellemes időtöltés lehet. Ez persze nem ugyanaz, mint bedobni naponta öt-hat eszpresszókávét (gyakran ebéd helyett, gyümölcs, zöldség helyett).

Cikóriából és árpamalátából készülnek azok a kávéízt utánozó italok (pótkávé, gabonakávé), melyek nem tartalmaznak koffeint, így gyerekek is fogyaszthatják őket a kakaó egészséges alternatívájaként. Pörkölt gabonaszemekből is készíthető ízletes, egészséges és tápláló ital. Általában rozsból készülhet, de lehet tönkölybúzából is. Bármelyik napszakban iható.

A kávét megannyi módon el lehet készíteni és utólag sokféleképpen lehet ízesíteni. Érdemes többféle módon is kipróbálni. Aki kizárólag feketén és erősen issza, számolhat vele, hogy előbb-utóbb kikezdi a gyomrát. Azonban gyengíthetjük a főzési technikával (hosszú kávé, törökös kávé), és adhatunk hozzá tejet, tejport. Az édesítést ne vigyük túlzásba, mert „sok kicsi sokra megy” alapon így rengeteg felesleges energiával terheljük szervezetünket, mindenekelőtt a hasnyálmirigyünket.

A koffeinmentes valódi kávéból egy kémiai szerrel vonják ki a koffeint, de valamennyi biztosan visszamarad ebből az emberi fogyasztásra nem alkalmas anyagból. Tehát bánjunk vele óvatosan, szűkmarkúan. Helyette érdemesebb „rászokni” a gabonakávékra, melyeket korlátozás nélkül ihat mindenki, akinek egyébként a valódi babkávé szívdobogást, alvási zavart okozna.

Nyáron igazi finomság a jeges kávé, melyet egy gombóc vaníliafagylalttal tehetünk igazán kellemessé.

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek