Itt vagyunk: Főoldal Ararát rovat Ökológia Jó tudni… élelmiszer-vásárláskor
Mottó

Akit nem tölt el ragyogással a teremtett dolgok hatalmas pompája, az vak; akit nem ébreszt fel hatalmas morajuk, az süket; aki nem jegyzi meg az első törvényt ilyen hatalmas jelekből, az bolond... Ezért nyissátok ki szemeiteket; ébresszétek fel lelki füleiteket; nyissátok ki szátokat és használjátok a szíveteket, hogy meglássátok Istenünket minden teremtményben és az egész teremtésben. (Szent Bonaventura)

 

Jó tudni… élelmiszer-vásárláskor

A tisztelt vásárló megkímélheti magát a tömeghiányos, lejárt minőségmegőrzési idejű, félrevezető feliratú, minőséghibás áru megvétele okozta bosszúságtól, ha figyelmesen elolvassa és megszívleli a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség élelmiszer-vásárlással kapcsolatos tanácsait. - Benkovics Sándor összeállítása

Vásárlás előtti tudnivalók. A hazai statisztikai adatok tanúsága szerint a háztartások kiadásainak legnagyobb részét az élelmiszerek vásárlására fordított összegek teszik ki. Ha tartós fogyasztási cikket, telket, lakást vásárolunk, akkor a lényeges tulajdonságairól előzetesen tájékozódunk. Ugyanakkor még az élelmiszerekre költött összeg nagysága sem ösztönöz bennünket arra, hogy kellő figyelemmel vásároljunk.

Üzlettípusok, reklámkiadványok, akciók. Az élelmiszer-vásárlásánál elsődleges szempont, hogy e célból mindenképpen üzletet keressünk fel. Az üzlet külső és belső megjelenése meghatározó lehet. Az áru tárolása, bemutatása, a kínálat bősége, az eladótér tisztasága mind-mind olyan információ, amelyre vásárláskor érdemes odafigyelni. Az utóbbi években országszerte nyílnak a különböző üzletláncok egységei. Ezen üzletek – működjenek az ország bármely területén – berendezése, áruelhelyezése, színvilága azonos és az adott láncra jellemző. Azonosak továbbá reklámkiadványaik is, amelyekben az éppen aktuális akciós termékeiket mutatják be.

Természetesen az üzletláncok szakemberei figyelik egymás tevékenységét, és igyekeznek küzdeni a vásárlók kegyeiért a fogyasztói árak és az akciós termékkínálat terén. Ezek a reklámanyagokban meghirdetett akciók persze mindig az aktuális termékek fogyasztói árának csökkenéséről tudósítanak – egy adott időszakon belül és általában csak a készlet erejéig. Fontos tudni, hogy a későbbi meglepetések elkerülése érdekében bármely élelmiszer, így az akciós élelmiszer is csak a feltüntetett minőségmegőrzési vagy fogyaszthatósági időn belül árusítható. Ha az üzletben nagyobb mennyiségű lejárt élelmiszer van, azt tovább árulni csak az illetékes állat-egészségügyi és élelmiszer-ellenőrző állomással történt bevizsgáltatás után szabad. A bevizsgáltatott árut csak a hatóság által meghatározott ideig, értékcsökkentve és figyelemfelhívó tábla kihelyezése mellett szabad értékesíteni. Tehát az akciós értékesítés nem keverendő össze a lejárt szavatossági idejű élelmiszer kiárusításával.

Mindezek után, ha kiválasztunk egy árban és kínálatban számunkra megfelelő üzletláncot, és nagy bevásárlást készülünk végezni, a nagy összegű megtakarítás vélhetően csak ábránd marad, hiszen általában az előre tervezettnél lényegesen többet költünk. Az üzletláncok ugyanis úgy alakítják ki üzletpolitikájukat, hogy kedvcsinálóként többféle termékcsoportból is hirdetnek akciót, és a vásárló mást is – nem akciós termékeket is – megvásárol.

Választék-ár felmérés. Annak a háziasszonynak, aki a lakásához vagy a munkahelyéhez legközelebb eső üzletet választja bevásárlás céljából, valószínűleg nem lesz lehetősége összehasonlítani az árakat. Pedig érdemes. Talán azok a rutinosak, akik a nagy bevásárlásokat az általuk legkedvezőbbnek ítélt üzletláncnál végzik, és csak a napi cikkeket vásárolják a közelben. Nemcsak a kereskedők teszik „bonyolulttá” az élelmiszer beszerzését azzal, hogy egymás után nyitják üzleteiket, és akciót akció után hirdetnek, hanem a gyártók is. Hogy miért? Azért, mert a gyártók sokszor nem más összetételben vagy a korábbitól eltérő csomagolásban hozzák forgalomba termékeiket, hanem a tömegükön vagy a térfogatukon változtatnak. Na nem sokat, csak éppen annyit, hogy a megszokásból vásárló fogyasztónak talán fel se tűnjön. Például az üzletek polcairól fokozatosan eltűntek a 200 milliliteres vagy 200 grammos poharas tejtermékek, és helyette megjelentek a 180, 175 és újabban már a 165 grammos áruk is.

Hasonló tömeg- és térfogatcsökkenés más élelmiszernél is megfigyelhető. A tömeg- vagy térfogatcsökkenés nem párosul fogyasztóiár-mérsékléssel, ezért ember legyen a talpán, aki csúcsidőben egy bevásárlóközpont forgatagában gyors fejszámolással el tudja dönteni, hogy mely kiszerelésű termék megvásárlása a leggazdaságosabb. Ezért a fogyasztó érdekében jogszabály mondja ki, hogy a termékeken a fogyasztói ár mellett fel kell tüntetni az egységárat is. Az egységár 1 kg vagy 1 liter élelmiszer árát jelenti. Ez a fogyasztónak egyfajta tájékozódást, segítséget nyújt, így könnyebben eldöntheti, hogy a kiválasztott élelmiszert kisebb vagy nagyobb csomagolásban érdemes-e megvásárolnia.

Benkovics Sándor (Forrás: Tudatos Vásárlók Egyesülete)

Evangélikus Élet 70.évf. 40.szám 2005.10.02.

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek